[ZAPOWIEDŹ] Czeski Chillout, czyli łódzki przegląd czeskich komedii (23.11 – 2.12)

Panowie, zabiłem Einsteina

Kadr z filmu „Panowie, zabiłem Einsteina” (reż. Oldřich Lipský) | fot. materiały prasowe

„Piorun kulisty”, „Dziewczyna na miotle”, „Panowie, zabiłem Einsteina” i „Jara Cimrman śpi” to tylko część z filmowych propozycji, które fani kina zobaczą w Łodzi podczas Przegląd czeskich komedii w ramach 22. Forum Kina Europejskiego ORLEN Cinergia. Kuratorami cyklu są dr Ewa Ciszewska i Mikołaj Góralik.

Komedie nieodłącznie kojarzą się z kinem czeskim. Cieszące się dużą popularnością wśród polskich widzów, z pozoru dobrze znane m.in. za sprawą słodko-gorzkich filmów Jiříego Menzla, Jana Hřebejka czy Petra Zelenki, posiadają jednak jeszcze inne, bardziej zwariowane oblicze. Gatunek szalonych komedii (czes. bláznivé komedie) szczyt popularności osiągnął w latach 70. i 80., czasach tzw. czechosłowackiej „normalizacji”, czyli przywrócenia całkowitej kontroli komunistycznego reżimu nad społeczeństwem.

Stłumienie reform Praskiej Wiosny w 1968 roku oznaczało koniec złotej ery kultury i kres czechosłowackiego filmowego cudu jak nazywana była twórczość autorów nowej fali. Kino popularne wciąż jednak rozwijało się prężnie, zaś szczególną rolę pełniła komedia filmowa zastępując inne, zakazane przez cenzurę gatunki. Dochodziło więc do swoistego paradoksu, w „znormalizowanej” kinematografii powstawały dzieła szalone, hybrydyczne, łączące komedię z innymi gatunkami oraz konwencjami filmowymi.

Uwalniając wodze fantazji czescy twórcy szczególnie chętnie sięgali po motywy baśniowe („Dziewczyna na miotle”, „Trzej weterani”) czy rozwiązania rodem z kina science fiction („Joachimie, wrzuć go do maszyny”, „Panowie, zabiłem Einsteina”). Za sprawą podróży w czasie i alternatywnych wizji historii bohaterowie ich filmów doświadczali tego, o czym obywatel socjalistycznego państwa mógł tylko pomarzyć.

Porównywane do amerykańskich crazy comedies, czeskie szalone komedie zachowały swój lokalny koloryt. Przygody superbohaterów, którzy ratują świat przy pomocy sprytnych Czechów, mieszają się w nich z bardziej przyziemnymi problemami filmowych postaci jak choćby nieodłącznym w latach komunizmu brakiem mieszkań. Jednocześnie komedie są portretem czechosłowackiego społeczeństwa, narodowego charakteru i temperamentu, choć widzianego często w krzywym zwierciadle, jak w kultowej trylogii „Słońce, siano…” autorstwa Zdenka Troški.

HARMONOGRAM PROJEKCJI (Kino Charlie, Sala Klubowa, godz. 21.00):
24.11. „Piorun kulisty: (reż. Zdeněk Podskalský, Ladislav Smoljak)
25. 11. „Dziewczyna na miotle” (reż. Václav Vorlíček)
26.11. „Trzech weteranów” (reż. Oldřich Lipský)
27.11. „Słońce, siano, truskawki” (reż. Zdeněk Troška)
28.11. „Słońce, siano i parę razy po gębie” (reż. Zdeněk Troška)
29.11. „Dziewczęta z porcelany” (reż. Juraj Herz)
30.11. „Joachimie, wczuć go do maszyny” (reż. Oldřich Lipský)
1.12. „Panowie, zabiłem Einsteina”(reż. Oldřich Lipský)
2.12. „Jara Cimrman śpi” (reż. Ladislav Smoljak)

Więcej informacji

[materiał prasowy]

 

O autorze
Dziennikarz i założyciel serwisu Novinka.pl.
Dodaj komentarz

Podaj swoje imię

Twoje imię jest wymagane

Podaj prawidłowy adres email

Adres email jest wymagany

Wpisz swoją wiadomość

Novinka.pl © 2024 Wszystkie prawa zastrzeżone

Designed by WPSHOWER

Powered by WordPress