Prywatny przewoźnik Leo Express wozi po Czechach pasażerów w komfortowych warunkach za niskie ceny. Teraz – po wielu latach starań – wjedzie na polskie toru i połączy Pragę z Krakowem. My już znamy planowany rozkład jazdy.
Decyzją Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego Ignacego Góry o przyznaniu otwartego dostępu na trasie Kraków – Praga, LEO Express został w Polsce pierwszym w pełni prywatnym przewoźnikiem, który będzie wykonywał przewozy dalekobieżne po polskich torach. To kolejny istotny krok do uruchomienia regularnych przewozów pociągiami LEO Express na trasie z Krakowa do Pragi.
Pasażerowie uzyskają dzięki decyzji Prezesa UTK kolejne międzynarodowe połączenia kolejowe do Czech, a oferta na tej trasie ulegnie poszerzeniu – to wszystko bez żadnych nakładów ze środków publicznych. Polacy dzięki temu dołączą do Szwedów, Brytyjczyków, Czechów, Niemców, Słowaków, Austriaków i Włochów, którzy już od pewnego czasu mogą korzystać z konkurencji na torach i z rozwoju pasażerskiego transportu kolejowego – mówi prezes grupy LEO Express Peter Köhler.
W Polsce aktualnie przeciętna ilość podróży koleją na jednego mieszkańca, choć ma wzrostową tendencję, wynosi nadal ok. 50% poziomu osiąganego w niektórych krajach europejskich. Nowi gracze na rynku – jak przekonuje LEO Express – to potencjał do kolejnego wzrostu liczby pasażerów na kolei, ilości połączeń oraz innowacji i dalszego polepszania standardu usług dla aktualnych, a także dla nowych klientów transportu kolejowego.
Przewoźnik przygotowuje się do wyjazdu na tory
LEO Express przeszedl do kolejnego etapu starań w celu rozpoczęcia przewozów po polskich torach. Aktualna decyzja o otwartym dostępie to drugi ważny dokument, po Certyfikacie przewożnika z kwietnia 2017, który już firmie udało się pozyskać. Żeby czarno-złote pociągi przewoźnika wyjechały na tory, niezbędne są ostatnie przygotowania techniczno-formalne. Firma prawdopodobnie już w przeciągu najbliższych tygodni ogłosi termin startu przewozów w Polsce.
To nowość nawet w skali europejskej. Dzięki staraniom Unii na rynkach poszczególnych krajów z powodzeniem funkcjonuje nawet po kilku przewoźników komercyjnych razem z przewoźnikem państwowym. W przypadku pociągów dałekobieżnych na trasach międzynarodowych dopiero przecieramy szlaki. To wiąże się z dużą ilością nowych wyzwań. Cieszymy się, że polskim władzom jednak zależy na rozwoju połączeń międzynarodowych i poszerzeniu oferty – tłumaczy członek zarządu LEO Express Polska pan Peter Jančovič.
Przewoźnik dobrze ocenia dotyczasową współpracę z Prezesem Urzędu Transportu Kolejowego. Zwycięzcami dzięki tej decyzji Prezesa UTK są przede wszystkim pasażerowie. Jak widać na przykładzie z innych krajów, inni uczestnicy rynku nie muszą w cale stracić, a raczej na odwrót. To nowy, niezwykłe istotny impuls dla całej branży – komentuje Peter Jančovič.
Sieć połączeń kolejowo-autobusowych
Zamiarem LEO Express jest stworzenie dobrze skomunikowaniej transgranicznej siatki połączeń w Europie Środkowiej, która łączy kolej, autokary, a także transport spod drzwi do drzwi wykorzystujący małe busy. Autokary LEO Express już teraz łączą ponad 40 polskich miast, na przykład Kraków z Ustką, Warszawę z Kielcami i Krakowem, czy Katowice z Łodzią i Gdańskiem. Dodatkowo za pomocą sieci połączeń autobusowo-kolejowych firma już teraz zapewnia połączenia Polski z ponad 25 europejskimi miastami.
Przewoźnik widzi duże szanse zwlaszcza w rozwoju międzynarodowych połączeń kolejowych, w których tkwi ogromny potencjał. Zdecydowanie najwiekszy udział w międzynarodowym przewozie osób utrzymuje transport drogowy: samochodowy oraz autokarowy. Stworzenie otwartego rynku daje możliwości uruchomienia nowych połączeń i relacji w międzynarodowym transporcie kolejowym i pozyskanie dla kolei dodatkowych, zupełnie nowych pasażerów, a także wsparcie idei zrównoważonej i ekologicznej mobilności.
Czym jest Leo Express
LEO Express to prywatny, czesko-polsko-słowacki przewoźnik, który od 2012 roku przewozi pasażerów na głównych trasach kolejowych w Czechach oraz Słowacji we własnych, nowoczesnych elektrycznych zespołach trakcyjnych. Przewoźnik ma również sieć linii autobusowych połączonych z liniami kolejowymi – łączących 7 krajów, m.in. Austrię, Niemcy, Węgry i Ukrainę. Ponad 20 autobusów obsługuje m. in. Warszawę, Kraków, Łódź, Gdańsk, Katowice, Rzeszów, Toruń, Ustkę, Poprad, Budapeszt, Lwów, Monachium, Salzburg i Wiedeń. Filozofią firmy jest transport osób, który nie zaczyna się tylko od przystanku, ale umożliwia podróż od drzwi do drzwi – za pomocą dedykowanych busów w wybranych miastach. Niedawno – w 2017 r. – firma przejeła niemieckego przewoźnika kolejowego Locomore i uruchomiła przewozy pomiędzy Berlinem i Stuttgartem. Prezesem grupy LEO Express jest pan Peter Köhler, a założycielem pan Leoš Novotný.
[red]