Vyškovskie pivo Alkostop produkowane przez spółkę Czech Beverage Industy Company zawiera trzy razy więcej alkoholu niż powinno. Zostanie usunięte ze sprzedaży.
Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) to odpowiednik polskiej Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych. Bada jakość produktów. Podczas analizy próbki piwa pobranej bezpośrednio od producenta, inspekcja stwierdziła, że zawiera 1,6 procent alkoholu. Przy czym maksymalna dopuszczalna ilość alkoholu w piwie bezalkoholowym to tylko 0,5 procenta. Taką liczbę podawała etykieta piwa Vyškovské pivo Alkoskop.
– Wypicie piwa o wyższej zawartości alkoholu, może powodować komplikacje w codziennych sytuacjach, takich jak prowadzenie samochodu – podał w piątkowej informacji prasowej rzecznik inspekcji Pavel Kopřiva. – Inspekcja wczyna postępowanie administracyjne w celu nałożenia kar na producenta – zapowiedział Kopřiva.
Uwaga kierowcy! Nie wyrzucajcie piwa
Jeśli policja złapie kierowcę po wypiciu tego „bezalkoholowego“ piwa, kierowca może mieć problem. Nie wybroni się tak łatwo. Będzie musiał udowodnić, że chodzi o Vyškovskie pivo Alkostop ze złą etykietką. – Nie wystrarczy powiedzieć, że inspekcja odkryła wyższą ilość alkoholu w tym piwie. Kierowca musi mieć przy sobie butelkę z resztkami piwa. Inaczej tego nie udowodni – tłumaczył portalu iDNES.cz adwokat Jiří Matzner.
Firma stwierdza przyczynę. Dyrektor browaru przeprosił
Wszystkie bezalkoholowe piwa z datą ważności do 19 września 2016 zostaną natychmiast usunięte ze sprzedaży. Producent musi na własne koszty przeprowadzić w laboratorium analizę dwóch po sobie idących serii napojów, zanim znowu wprowadzi je na rynek.
Spółka Czech Beverage Industry Company prowadzi browar w Vyškowie. To miasto położone na Południowych Morawach, kawałek od Zlína. Po ogłoszeniu analizy SZPI, spółka poinformowała, że szuka co było przyczyną błędu. Twierdzi, że podczas wtępnej kontroli przed wprowadzeniem produktu do sprzedaży, zawartość alkoholu w piwie wynosiła tylko 0,47 procent.
– W imieniu całej spółki Czech Beverage Industry Company a.s chcę przeprosić wszyskich konsumentów, którzy spotkali się na rynku z tym produktem – powiedział dyrektor firmy Jiří Kopenec.
[Anna Poloková]