Nie Kofola, Vinea czy halusky. To wafelki Horalky są symbolem Słowacji. Mieszkańcy tego kraju często jedzą je zamiast chleba i są one obiektem nostalgii Słowaków mieszkających poza granicami. Pięciomilionowy kraj konsumuje rocznie 160 milionów sztuk znanych także w Polsce wafelków.
Tradycja wypieku słodkości sięga na południowej Słowacji końca 19. wieku. Oficjalna historia marki „Horalky” rozpoczęła się w 1959 roku. Po upadku komunizmu w roku 1989 producentami Horalek zostały czeska Opavia-LU (należy do Danone’a) oraz słowacka Sedita (należy do I. D. C. Holding). Oczywiście i ta historia ma w sobie coś z czesko-słowackiego sporu. Różnica między czeskimi i słowackimi Horalkami nie ogranicza się jedynie do opakowania. Czeski wafelek jest lżejszy o dziesięć gram i ma tylko cztery warstwy. Jak myślicie, które wolą Słowacy?
W Polsce 1 lutego 2012 roku wafelki Horalky, których właścicielem jest koncern I.D.C. Polonia, zmieniły nazwę na Góralki. Według deklaracji agencji Eura7, rebranding potrwa do połowy roku i będzie wsparty m.in. działaniami w Internecie.
(łg)