Ile osób kupuje słowackie gazety, do kogo należą najważniejsze słowackie media?
„Nový Čas” to słowacka bulwarówka, najchętniej kupowana gazeta na Słowacji (średni nakład w pierwszej połowie 2017 roku to 82 638). „Nový Čas”, podobnie jak portal aktuality.sk, należy do Ringier Axel Springer.
Dziennik „Plus jeden deň” (41 131 sprzedaży w I połowie 2017) oraz tygodniki „Plus 7 dní” (najlepiej sprzedający się tygodnik na Słowacji – w I połowie 2017 roku średnio 105 196 sprzedanych gazet) i „Trend” (średnio 9 831 sprzedaży w I połowie roku 2017) należy do News&Media Holding. Wydawnictwo finansuje Penta.
Penta za sprawą Petit jest także w 40 proc. właścicielem dziennika „Sme” (w I połowie 2017 średnio sprzedanych 26 172 egzemplarzy). Pozostałe 60 proc. tej gazety należy do firmy Press, która jest w rękach Petra Vajdy i jego wspólników.
Wydawcą dziennika „Pravda” (jego początki sięgają 1920 roku) jest Perex, który należy do Karla Biermanna. Średnia sprzedaż „Pravdy” w pierwszej połowie 2017 roku to 36 160 gazet.
Właścicielem Mafra Slovenska, wydawcy dziennika „Hospodárske noviny” (średnia sprzedaż w pierwszej połowie 2017 roku to 10 778), jest czeski polityk Andrej Babiš.
„Denník N” należy do sześciu właścicieli firmy Eset i redaktorów gazety. Wedle deklaracji gazety średni nakład drukowanego dziennika w pierwszym kwartale 2017 roku przekraczał 3 tys. egzemplarzy.
Ogólnotematyczna komercyjna telewizyjna stacja TV JOJ jest w rękach słowackiej grupy finansowej J&T Finanse Group i chińskiej grupy CEFC.
X Radio Expres należy do Bauer Media, a słowacka telewizja informacyjna TA3 do słowackiego biznesmena Ivana Kmotríka.
Dane na podstawie słowackiego dziennika Sme oraz czeskiego portalu MediaGuru. A tutaj fajne zestawienie jak sprzedają się słowackie dzienniki, tygodniki i inne magazyny.
[Łukasz Grzesiczak]